Image is not available

"Strooptocht"

Netersel
Bladel
Hapert
Lichtstoet
Image is not available

"Strooptocht"

Netersel
Bladel
Hapert
Lichtstoet
Image is not available

"Strooptocht"

Netersel
Bladel
Hapert
Lichtstoet
Image is not available

"Strooptocht"

Netersel
Bladel
Hapert
Lichtstoet
Image is not available

"Strooptocht"

Netersel
Bladel
Hapert
Lichtstoet
Image is not available

"Strooptocht"

Netersel
Bladel
Hapert
Lichtstoet
Image is not available

"Strooptocht"

Netersel
Bladel
Hapert
Lichtstoet
Image is not available

"Strooptocht"

Netersel
Bladel
Hapert
Lichtstoet
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow
Slider

In september hebben we de eerste vergadering gehad en kwam de commissie idee met het eerste voorstel wat toen goed gekeurd werd. En daar zijn we toen dan ook mee aan de gang gegaan. De uitwerking was dit jaar gelukkig wel een keer redelijk op tijd klaar. Alleen doordat Blaal Barst Los pas in november was zijn er veel activiteiten uitgesteld tot na Blaal barst los. Dus wederom een wat rustige start. Maar eind november zijn we dan ook volle bak aan de gang gegaan met het dorpje. Dit was zo leuk om te bouwen dat er steeds dingen bij werden verzonnen. Waardoor we niet erg hard opschoten.

Toen was het ondertussen al weer kerst.

Normaal gebeurd er heel veel aan de wagen tussen kerst en nieuw maar dit jaar had de schuur andere plannen. Tussen kerst en nieuw is onze centrale verwarming geplaatst en is aan een kant langs de schuur hemelwater afvoer gemaakt.

Deze grootse klus heeft 4 dagen geduurd waardoor het al weer nieuwjaar was. Jammer genoeg werkte de verwarming nog niet meteen want het aansluiten van de gasleiding liet op zich wachten maar 5 januari was het eindelijk zo ver en kon de verwarming gestart worden.

Ondertussen was wagen 1 zo goed als helemaal afgelast maar de opkomst met het plakken viel nog al tegen dus heeft het 3 weken geduurd voordat de wagen helemaal af was en weg kon.

We hadden nog 1 maand te gaan en we moesten nog aan wagen 2 beginnen. Had was dus weer zover we hadden ons eigen weer eens overschat en zaten weer met tijd gebrek. Dus we hadden om precies te zijn 2 weken om de wagen te lassen. En dat hebben we dan ook geprobeerd

We zijn volle bak aan de gang gegaan. De wagen op zich is erg goed opschoten alleen de afwerking blijft dan natuurlijk wel achter. Uiteindelijk was de wagen 7 dagen voor carnaval helemaal afgelast. Alleen de losse onderdelen waren nog lang niet klaar. De tweede pop werd s'woensdags voor carnaval pas afgelast.
We zijn dan ook vrijdags begonnen met alles in de zakken te plakken en zaterdags avonds was dat helemaal klaar. Zondags zijn we 's morgens met telefoonboeken begonnen en dat was maandag avond klaar. En ondertussen was wagen 1 helemaal geschilderd. Vanaf dit moment is er gewoon 24 uur per dag gewerkt in de schuur. En aangezien we nu voort een cv installatie hebben was de temperatuur goed te hebben ondanks de kou die er buiten was. En dat was dan ook een van de reden dat we de wagen afgekregen hebben doordat de temperatuur in de schuur continu rond de 15 graden was droogde alles perfect.

Op dinsdag avond was wagen 2 ook helemaal wit geschilderd en werd er nog volop geplakt aan de losse onderdelen Op woensdag ochtend werd er begonnen met het kleuren van de wagen. En werden de losse onderdelen wit geschilderd en werd er begonnen met het plakken van het lijf van pop 2 wat net klaar was.

Donderdag werd er nog volop geschilderd aan wagen 2 en wagen 1 werd afgewerkt de stickers werden geplakt en de wagen werd helemaal geschaduwd. Om 4 uur s'nachts waren ze hier mee klaar waarna de vernis ploeg aan de gang kon deze zijn dan ook heel de nacht doorgegaan tot dat ze niet meer doorkonden.

Ondertussen werd wagen 2 helemaal afgeschilderd en ook de pop 2 in de telefoonboeken gezet, wit geschilderd en in kleur geschilderd. Tot diep in de nacht werd er door gewerkt om alles zo ver klaar te hebben dat er de dag erop geschaduwd kon worden. Al het geluid en de aggregaten werden meteen mee ingebouwd.

En de laatste dag was al weer aangebroken het was al vrijdag. Gelukkig was er al heel veel werk klaar. Er moesten nu alleen nog maar dingen heel veel dingen worden afgewerkt zoals stofferen en een heleboel technische zaken moesten worden afgewerkt. Maar gelukkig zonder al te veel stress.

Het enige waar we ons echt op verkeken hadden was het schaduwen van wagen 2. De hele dag zijn ze overdag aan het schaduwen geweest. Maar er ging nog veel meer tijd in zitten, tot zaterdag, ochtend kwart voor 7 zijn ze bezig geweest met schaduwen. En vanaf 4 uur s'nachts met vernissen. De vernissers waren dan ook pas zaterdag ochtend om 10 uur klaar. En jawel dat moet wel gezegd worden het resultaat was grandioos.

En we waren klaar om op te bouwen.

Dachten we. NIET DUS.

Om 10 uur wilden we de wagen naar buiten rijden om op te bouwen voor de optocht in Netersel. Maar bij het starten van de wagen kwamen we er achter dat de rem helemaal niets meer deed. Er is waarschijnlijk een lasspetter op een leiding gevallen en er door gesmolten. Waardoor we geen druk op de rem cilinder kregen. Maar al snel werd het euvel verholpen en konden we met de wagen naar Netersel rijden.
De wagen was er zo maar de onderdelen had meer in voor we ze buiten hadden.
Toen begon de ellende. Door het tijd gebrek hebben we geen kans gezien om de wagen van te voren al een keer op te bouwen. En waar we het meest bang voor waren kwam uit de onderdelen paste niet.

Maar naar 2 ½ uur wringen en timmeren zat uiteindelijk alles toch in elkaar. Maar het was al half 3 en om half 3 begon de optocht ook. Dus snel werd er naar de opstel plaats gereden en konden we mooi net op tijd aansluiten om mee te rijden.

En de optocht ging geweldig alles liep als een trein.

 

Maar na de optocht kwam het volgende probleem door het groffe geweld wat we gebruikt hadden om alles in elkaar te krijgen was het onmogelijk geworden om de wagen nog te demonteren voor vervoer.

Na enkele uren van veel vloeken en tieren werd besloten de wagen helemaal opgebouwd te laten. Dus moest er een nieuwe stallingsplek gevonden worden.

Na 1 minuut rondbellen was alles gelukkig al geregeld en konden we dan ook snel aanrijden en de wagen gaan stallen en alles weer netjes achter slot en grendel op te bergen.

s' Avonds de prijs uitreiking. Na weer een zeer spannende avond bleven wij weer samen met de knopers over. Als wij dit jaar de optocht zouden winnen zou de wisselbeker van ons zijn want wij hadden hem dan drie jaar op rij gewonnen. Maar de knopers hadden ook weer een mooie wagen en hun laatste jaar dat ze mee deden en in Netersel weet je het nooit. Maar gelukkig had de jury toch voor ons gekozen en wonnen wij de eerste prijs in Netersel. En iedereen dus dolgelukkig.

Het werd weer bal.

Op zondag ochtend stonden we om negen uur weer allemaal paraat bij de wagen. En een voordeel van dat je de wagen niet af kunt breken is dat je hem ook niet op hoeft te bouwen dus om 10 uur waren wij al helemaal klaar en opgesteld.

De ochtend verliep verder rustig zonder problemen en om 13.00 uur begonnen we aan een optocht bij geweldig mooi weer.

De optocht verliep voorspoedig en om half 5 was iedereen al lekker aan het eten. En waren de wagens al opgeruimd en opgeborgen, zodat we lekker op tijd in den Herd waren voor de prijsuitreiking.

Waar in Bladel 3 top wagens mee reden namelijk de pierewoaiers, knopers en wij. Hadden wij het geluk dat we als allerlaatste het podium op mochten en de eerste plaats in ontvangst mochten nemen. Iets wat ons in Bladel nog nooit gelukt was.

En dit hebben we dan ook erg goed gevierd eerst nog in den Herd daarna in de Vurkoamer.

Toen was het ondertussen al weer maandag.

Doordat wij de wagen niet afkonden breken moesten we volledig opgebouwd naar Hapert. En dit was een hele rit. Van Bladel naar Casteren daarna naar Hoogeloon en uiteindelijk naar Hapert om op te stellen. Maar gelukkig verliep alles goed en om 10.05 stonden we klaar voor vertrek met de wagen. In de loop van de ochtend kwamen de mensen van de loopgroep er ook bij die er ondertussen voort behoorlijk belabberd uitzagen van het feesten van de eerste twee dagen.

Na alle pech die we vorig jaar hebben gehad tijdens de kempenoptocht verliep dit jaar alles gelukkig wel een keer volgens plan. Alles werkte geluid bewegingen en onderstellen. Dus dat was het begin van het succes. Ook de loopgroep liep als een trein. Iedereen was na de optocht doodvermoeid maar had een heel goed gevoel aan overgehouden.

En toen was het zover

De prijsuitreiking.

We waren een keer op tijd in den tref. Dus we hebben heel de prijsuitreiking kunnen bekijken. En vanaf nummer 11 bij de wagens begon het toch al heel spannend te worden want de 11 de plaats was voor de knopers en dat hadden wij niet helemaal verwacht. Dus de vraag was wanneer zijn wij.

Maar tot onze grote blijdschap waren wij pas na de publieksprijs dus dat betekende 1 2 of 3. En 3 werd het. Na de plekkers en het brouwersgilde. Voor ons een super verrassing voor iedereen maar wel super gaaf.

Nog even kort samen gevat een geweldige carnaval met geweldige prijzen het beste resultaat ooit

Optocht Netersel 1 ste

Optocht Bladel 1 ste

Kempenoptocht 3 de

En hier eindigt wederom een zeer bijzonder carnavals jaar met de Barbiertjes.

Of komt er nog meer moois tijdens de Blaalse Lichtstoet

We zullen het zien op 24 maart 2006