Netersel
Bladel
Hapert

"Aparte verhouding"

Slide 1
Image is not available
Slide 2
Image is not available
Slide 3
Image is not available
Slide 4
Image is not available
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

|    Netersel: 1e    |    Bladel: 2e+publiek    |    Hapert: 10e    |    Lichtstoet: 2e    |

2004-2005 is voor alle Barbiertjes wederom een super druk jaar geweest.

De schuur was nog steeds niet af, dus na de carnaval werd er meteen weer verder gegaan aan het afwerken van de schuur. En de wagen hoefde nog niet afgebroken te worden want in mei zou de opening zijn van onze nieuwe schuur, dus konden we die daar nog mooi een keer voor gebruiken.

Dus er werd volop geklust en de wagen bleef ook na de opening eigenlijk gewoon heel in de schuur staan.

In september hebben we de eerste vergadering gehad en werd de commissie idee aan de gang gezet. Maar het viel ook dit jaar niet mee om een goed idee uit te werken, en zo was het al november voor we eigenlijk pas begonnen.

Dit jaar zat er ook veel werk in de loopgroep en daar zijn we meteen aan begonnen. Het moesten 3 grote vliegtuigen worden. Het maken van het eerste vliegtuig duurde bijna vier weken. Er zat toch iets meer werk in als we hadden verwacht. De andere twee vliegtuigen hebben we in ongeveer 3 weken gebouwd. Intussen was het echter al kerstmis geweest en er zat nog steeds helemaal niets op de wagen gelast. Daar werd het toch wel eens hoog tijd voor, want carnaval viel dit jaar wel heel vroeg.

Het eerste weekend van februari was het al zo ver, dus we hadden nog maar 5 weken te gaan.

Na nieuwjaar op 2 januari kwam er een verrassing bij. Tot ieders grote verbazing hadden we een echte prins in ons midden.

Martijn van den Broek alias Neus was benoemd tot de 34 ste prins van de Muggezifters. Hij gaat te boek als PRINS BARBIER. Dat was een behoorlijke verrassing voor de Barbiertjes, maar wij zullen de Barbiertjes niet zijn als we hem daar niet voor terug pakken.

Maar daar later meer over.

Het werd toch eens tijd voor een vergadering met zen allen, want halen we dit nog wel. Toch werd er (gelukkig) besloten om door te gaan met bouwen en er werd door de wagenbouwers dan ook alles op alles gezet om te zorgen dat het op tijd klaar was.

Maar er moest zoveel gebeuren dat sommige dingen toch maar wat aangepast werden en wat minder beweging op de wagen want dat kost allemaal tijd.

Zondag voor de carnaval zat de wagen pas helemaal in de zakken maar alle lossen onderdelen nog niet eens. Dus dat werd dag en nacht bouwen.

Op maandag werd alles afgeplakt in zakken en werd er begonnen aan de telefoonboeken. Vanaf dit moment is er gewoon 24 uur per dag gewerkt in de schuur. En aangezien de temperatuur ook niet geweldig was hebben we er maar 1200 liter diesel doorgestookt om het toch een beetje warm te krijgen want anders hadden we het nooit droog gekregen.

Op dinsdag avond stonden de twee kopen helemaal in de telefoon boeken en s' nachts werden ze wit geschilderd. Op woensdag werd ochtend werd er begonnen met het kleuren van de koppen. En heel de wagen werd wit geschilderd. En de koppen werden geschaduwd .

S' nachts is er begonnen met de eerste kleur op de wagen te zetten.

En heel de donderdag is er door geschilderd om en s' avonds te kunnen gaan vernissen maar helaas dit werd niet gehaald. Dus toen werd het nog nijpender. Ook moest heel de wagen nog geschaduwd worden. En vrijdag zijn alle dingen afgewerkt de stickers geplakt, geschaduwd. En muziek inbouwen en ga zo maar door. Je kunt best zeggen dat het een chaos was. Hans is tot midden in de nacht aan het schaduwen geweest en andere hebben heel de nacht doorgewerkt om de wagen te vernissen. S' ochten ds om 8.00 uur waren ze klaar met vernissen dus klaar voor de optocht.

Dachten we. NIET DUS.

Om 10 uur wilden we de wagen naar buiten rijden om op te bouwen voor de optocht in Netersel. Maar bij het starten van de wagen kwamen we er achter dat de koppeling kapot was. Dit was een echte kriem. Er is waarschijnlijk een lasspetter op een leiding gevallen en er door gesmolten. Waardoor we geen druk op de koppelingscylinder kregen. Maar op 12.00 uur dachten we het probleem opgelost te hebben en reden we de wagen naar buiten. Bij het rijden van de wagen van de schuur naar Netersel kwamen we erachter dat regelmatig de druk van de koppeling helemaal weg viel. Dus we hadden of niet goed ontlucht of er zat vuil in de leiding. Toch hebben we zo heel de optocht gereden. En redelijk goed zelfs. Als liep goed op 1 vliegtuigje na. Daar liep een wieltje van kapot. Dus die is halverwege de optocht aan de kant gezet.

s' Avonds de prijs uitreiking. En daar kwam de eerste verrassing. De carnavals vereniging van Netersel de Buntstekers hadden de Prins van Blaal ontvoerd dus kon de prins er toch bij zijn voor de prijsuitreiking van de wagens. En hier werd ook meteen de mooiste prijs behaald. De eerste prijs. En iedereen dus dolgelukkig.

Op zondag kwam het volgende ongemak. De startmotor van de wagen had het begeven. Daarom hebben we hem na aantrekken van het onderstel hem toch aan de gang gekregen en zo naar Bladel toe gegaan. Waar het geweldig weer was. Ook hier verliep de optocht goed en s' avonds weer naar de prijsuitreiking.

Hier stond verrassing 2 op het programma. Voor de start van prijsuitreiking van de wagens stonden alle barbiertjes in eens op het podium. En daar werd prins Barbier als eerste van Jeugdvereniging de Barbiertjes benoemd als ere-lid voor zijn taken en inzet die hij voor de vereniging heeft gedaan.

Het was tijd geworden voor de prijs uitreiking waar een hele mooie tweede plaats werd behaald maar wat nog veel mooier is, is de Publieksprijs voor de eerste keer in negen jaar werd deze prijs bij de wagens gewonnen door ‘buitendorpse' dus een geweldige eer.

En toen was het maandag ochtend de kempen optocht stond op het programma. Maar eerst was verrassing 3 aan de beurt. Terwijl de barbiertjes hun wagen aan het opbouwen waren in hapert en zich klaar maakte voor de optocht. Was prins barbier zijn huis aan het afzoeken naar zijn scepter. Na 3 keer het hele huis onderste boven te hebben gekeerd samen met zijn adjudant. Werd er besloten om zonder scepter naar het gemeentehuis te gaan. Waar die dag de raadszitting zou plaatsvinden. Ondertussen waren er grote problemen in hapert. Want de hoofdaggregaat op de wagen was er mee opgehouden en er werd met man en macht gewerkt om hem weer op tijd aan de gang te krijgen. Dit lukte jammer genoeg net niet op tijd. Dus tijdens het eerste gedeelte van de optocht is er af en toe zonder muziek gereden en bijna geheel zonder enige beweging op de wagen. Dit was de jury natuurlijk niet ontgaan en er werd een teleurstellende 10 plek behaald. Terwijl de optocht in hapert in volle gang was. Werd er in Bladel op het gemeentehuis een pakje bezorgt door koeriersbedrijf Co-tax uit Reusel. Dit werd bezorgt op het moment dat de carnavaleske raadsvergadering net aan de gang was.

En er zat een brief bij. In die brief werd duidelijk waarom Prins Barbier zijn scepter kwijt was. Deze was ontvreemd uit zijn woning aan de Europalaan in de nacht van zondag op maandag door twee speurneuzen. Die de sleutels van de prins gevonden hadden in de Ambiani in Bladel.

Verder stonden er enkele opdrachten in.

1 het voorzien van de leden van de Barbiertjes van 2 bladen bier

2 het voortaan zuiniger zijn op zijn sleutelbos. Waar ook de sleutels van de accommodatie van de barbiertjes aan zaten

3 het voorlezen van de betreffende brief in den tref in Hapert tijdens de prijs uitreiking.

En aan alle opdrachten werd voldaan.

Nog even kort samen gevat:

Optocht Netersel 1 ste

Optocht Bladel 2 de + Publieksprijs

Kempenoptocht 10 de

En hier eindigt wederom een zeer bijzonder carnavals jaar met de Barbiertjes.